Opinie w internecie - 4 rady dla początkujących
Wizerunek Twojej firmy w sieci to nie tylko Twoja strona internetowa czy profil na Facebooku. To, przede wszystkim, opinie Twoich klientów na temat jakości świadczonych przez Ciebie usług!
W dobie internetu dbanie o wysoką ocenę i dużą liczbę opinii jest kluczowe - ponieważ to właśnie na to w dużej mierze zwracają uwagę potencjalni klienci. Co jednak zrobić, jeśli nasza firma dopiero startuje albo mimo wieloletniej działalności nie zebrała jeszcze zbyt dużo opinii? Poniżej znajdziesz 4 rady, jak szybko to zmienić!
1. Zbieraj opinie o swojej firmie we wszystkich możliwych miejscach
Im więcej pozytywnych opinii na temat Twojej działalności, tym lepsza wiarygodność Twojego biznesu. Dlatego najlepiej zbierać opinie Klientów przy każdej możliwej okazji i w różnych internetowych przestrzeniach. Gdzie najlepiej to robić?
• Google - opinie na temat swojej działalności możesz zacząć zbierać po założeniu wizytówki Google Moja Firma. Każdą firmę można ocenić w skali od 1 do 5 gwiazdek, a oprócz oceny można umieścić też swoją opinię / recenzję.
• Facebook - drugim kluczowym miejscem do zbierania opinii o firmie jest Facebook. Po założeniu firmowego konta na tym serwisie społecznościowym, komentarze i oceny pojawią się w zakładce Opinie.
• Portale branżowe - w zależności od tego, w jakiej branży działasz, sensowne może okazać się założenie profilu na portalach branżowych, na których również można zbierać opinie klientów. Przykładami takich portali są np. Fixly dla firm usługowych (np. elektryk, hydraulik, remonty, sprzątanie) albo Booksy dla biznesów opartych na rezerwacji (np. fryzjer, kosmetyczka, barber).
• Allegro i inne portale sprzedażowe - jeśli Twoja działalność związana jest ze sprzedażą i jesteś aktywny na marketplace’ach takich jak allegro czy amazon - tam również będziesz otrzymywać opinie od Twoich klientów.
2. Proś o opinie
Jeśli dopiero zaczynasz promować Twoją firmę w internecie, na początku możesz borykać się z problemem zbyt małej liczby opinii (niektóre portale wręcz nie będą wyświetlać opinii czy średniej ocen, jeśli nie będzie ich co najmniej 5 czy 10). Im szybciej zaczniesz budować swoją renomę w sieci, tym lepiej!
Na początek poproś o wystawienie opinii swoich stałych klientów, najlepiej takich, z którymi współpracujesz od dłuższego czasu. Na pewno uda się w ten sposób zebrać choć kilka wartościowych opinii na start.
Warto też wyrobić sobie nawyk proszenia klientów o opinię po wykonaniu usługi - zwłaszcza wtedy, kiedy widać, że są zadowoleni ze współpracy. Jak najlepiej to robić?
• na wizytówce lub ulotce dołączanej do rachunku czy paragonu, warto dodać informację: Podobało Ci się? Zostaw swoją opinię!
• jeśli świadczysz swoje usługi online, warto podesłać linka do wystawienia opinii w ostatnim mailu do klienta (np. tym, w którym potwierdzasz wysyłkę zamówienia lub wystawiasz fakturę za usługę),
• jeśli prowadzisz internetową rezerwację terminów (np. w salonie fryzjerskim czy kosmetycznym), po wizycie warto wysłać automatycznego maila z potwierdzeniem - i prośbą o wystawienie opinii.
3. Umieść opinie klientów na swojej stronie internetowej
Często o tym zapominamy, a przecież to jeden z ważniejszych elementów budujących zaufanie do naszej marki!
Warto wyznaczyć na swojej stronie internetowej osobną sekcję na opinie klientów - nie tylko potwierdzą zakres naszych usług, ale jasno wskażą, co jest naszym wyróżnikiem na rynku i mocną stroną naszej działalności.
4. Dbaj o swój wizerunek - komentuj!
Dobrą praktyką, zwłaszcza na początku budowania swojego wizerunku online, jest wchodzenie w interakcję z naszymi klientami i odpowiadanie / komentowanie wystawianych przez nich opinii.
Oczywiście nie znaczy to, że musimy odpowiadać na każdy komentarz, ale jeśli widzimy, że opinia jest długa i szczera, warto poświęcić chwilę i za nią podziękować. Pokażemy w ten sposób, że doceniamy zdanie naszych klientów i że zależy nam na ich zadowoleniu.
W przypadku opinii krytycznych warto zachować ostrożność: jeśli komentarz zawiera nieprawdziwe informacje, warto je sprostować - ale odpowiedzi takie muszą być bardzo wyważone i pozbawione negatywnych emocji. Czasem odpowiedź w formie: “Przepraszamy za pomyłkę, napisaliśmy do Państwa maila z propozycją rozwiązania problemu” nie tylko pokaże innym klientom, że zależy nam na wyjaśnieniu sprawy - ale też sprawi, że wystawiający opinię chętnie ją wycofa. Natomiast komentarze obraźliwe i wulgarne zdecydowanie należy zgłaszać administratorom danego portalu.
Mamy nadzieję, że tych kilka prostych rad ułatwią Ci pracę nad budowaniem wizerunku Twojej firmy w internecie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z nami!